هفت نکته کلیدی برای طراحی دکوراسیون

طراحی دکوراسیون

هفت نکته کلیدی برای طراحی دکوراسیون

هفت نکته کلیدی برای طراحی دکوراسیون

با دانستن اصول اولیه طراحی دکوراسیون هرفضایی را می‌توان به محیطی جذاب تبدیل کرد به طوری که همه با حضور در این فضا ها شگفت زده شوند.

۱. تعادل
تعادل در دکوراسیون به معنای ایجاد حس موازنه می باشد. این کار معمولاً با ایجاد توازن نسبی میان وسایل موجود در فضا از لحاظ بصری انجام می شود. این تعادل تنها بر اساس ابعاد و شکل اجسام بلکه با لحاظ کردن رنگ بافت و جنس اجسام نیز صورت می پذیرد.
سه نوع مختلف تعادل یا بالانس به شرح زیر وجود دارند :
– متقارن
نوع معمول و مرسوم برای ایجاد تعادل در فضا تقسیم کردن آن به دو قسمت و قرینه کردن فضا و فرم ها می باشد. به عنوان مثال قرار گرفتن دو صندلی روبروی هم در دو طرف یک میز می تواند به عنوان یک تعادل در فرم تلقی شود. این نوع تعادل در زمانی که المان ها تکرار می‌شوند کار ساده ایست البته باید توجه شود که این اصل به عاملی کسالت بار در طراحی دکوراسیون تبدیل نشود.
– تعادل نامتقارن
در این نوع تعادل، بدون برقراری تقارن دقیق میان اجسام، موازنه میان رنگ ها خطوط فرم ها و بافت اشیا برقرار می شود. این روش از تنوع و پیچیدگی بیشتری برخوردار است و معمولاً بیشتر مورد توجه و استقبال طراحان قرار می گیرد. به عنوان مثال می توان تعادل بصری میان یک کاناپه در یک سمت و دو صندلی در سمت مقابل ایجاد نمود.
– تعادل شعاعی
این نوع و برای تعادل هنگامی ایجاد می شود که یک نقطه به عنوان نقطه مرکزی در نظر گرفته شود و سایر المان ها به صورت شعاعی پیرامون آن قرار گیرند. به عنوان مثال یک میز ناهار خوری گرد به همراه صندلی هایی که پیرامون آن چیده شده اند دارای این نوع تعادل می باشد.

۲. ریتم
همچون موسیقی، ریتم درطراحی یعنی ایجاد تکرار و تضاد برای خلق جذابیت بصری. معمولاً این کار را می‌توان با استفاده از رنگ ها و شکل های یکسان در فواصل متفاوت انجام داد. هدف از این کار حرکت دادن و چرخاندن دید بازدیدکنندگان در فضا می باشد. به عنوان مثال شما می توانید برای ایجاد ریتم رنگی را در کوسن استفاده کنید سپس پس از همان رنگ به مقداری در نقاشی روی دیوار و همچنین در فرش داشته باشید. این تکرار رنگ به شما کمک می‌کند تا نگاه بازدیدکننده را در فضا به گردش در آورید.
۳. هارمونی
هارمونی در دکوراسیون هنگامی ایجاد می شود که تمام المان ها با هم برای انتقال یک پیام متحد شوند. درست مانند ریتم هارمونی باعث ایجاد حس رضایت و آسایش در بیننده می ‌گردد. برای نمونه شما می‌توانید با استفاده از تنها یک رنگ در فرم های متفاوت از نظر شکل اندازه و جنس هارمونی به وجود آورید.

طراحی دکوراسیون

۴. تاکید
وقتی در یک اتاق همه چیز دارای اهمیت یکسان هستند فضایی خسته کننده و کسالت بار ایجاد می شود. بهتر است در هر فضایی یک نقطه مثلاً شومینه یا یک پنجره با یک منظره زیبا در مرکز توجه قرار گیرد. می توانید با قرار دادن این نقاط در مرکز و چیدن سایر وسایل پیرامون آنها تاکید بیشتری روی آنها ایجاد نمایید. در اتاقی که فاقد چنان نقطه‌ای می باشد می توانید از طریق گروه بندی مبلمان یا با استفاده از یک المان غیر معمول یا بزرگ این نقطه را ایجاد نمایید.
۵. تناسب و مقیاس
تناسب یعنی نسبت میان ابعاد یک بخش به بخش دیگر و مقیاس یعنی چگونگی اندازه یک وسیله در ارتباط با فضایی که در آن قرار گرفته است. برای مثال ۱ مبل بزرگ در یک اتاق کوچک از مقیاس مناسبی برخوردار نخواهد بود. برخی از معادلات تناسب نسبت به سایر آن ها از جذابیت بیشتری برخوردار هستند یونانیان باستان نسبتی را به عنوان نسبت طلایی ابداع کردند که به نظر مناسب تر از سایر تناسب ها بوده است که طبق یک فرمول ساده بیان می شود : نسبت بخش کوچکتر به بخش بزرگتر باید همان نسبت بخش بزرگ به کل مجموعه باشد. این قانون یا فرمول در طراحی های بسیاری از هنرمندان و معماران بزرگ در تاریخ دیده می شود.

۶. جزئیات
در حالی که اصول قبلی یعنی تعادل ریتم هارمونی تاکید و تناسب در سطح ماکرو در طراحی دکوراسیون مطرح می باشد، این اصل یعنی اصل جزئیات در سطح میکرو به مسئله نگاه می کند. طراحی های مینیمال که در آنها از جزئیات کمتری استفاده می شود، شاید در ظاهر ساده به نظر برسند ولی وقتی هدف دستیابی به نتیجه ای ایده آل باشد بسیار پیچیده و پرهزینه خواهند بود. در اینجا طراحی متریال پروسه کاری و پایان کار باید همچون یک فرایند یکپارچه و بدون خطا باهم در ارتباط باشند. در یک طراحی ساده به نظر می رسد جزئیات زیادی برای مورد توجه قرار گرفتن به وجود نخواهد داشت. اتفاقاً عکس این قضیه صحت دارد یعنی جزئیات بیشتری نسبت به یک طراحی استاندارد و معمول وجود دارند که باید به دقت بررسی و ارزیابی شوند. این جزئیات میکرو نامیده می‌شوند که باید در فرایند ساخت یک فضا مورد توجه قرار گیرند و نه در پایان کار دیده شوند.

۷. وحدت
این هدف هر معمار و طراح داخلی و دکوراتور است : ایجاد یک فضای واحد که در آن تمام المان ها با هم هم در انسجام کامل می باشد.
میان عناصری که با هم از نظر عملکرد و زیبایی شناسی ادغام می شوند یک جریان و رابطه برقرار می گردد. چیزی که از این رابطه ایجاد می شود باید یک فضای سالم و مفید برای فرد استفاده کننده از آن باشد. همین وحدت را برای کل فضاهای خانه گسترش دهیم. وقتی با این دید به طراحی دکوراسیون یک خانه می پردازید با جابجایی و حرکت کردن در اتاق های مختلف حس یکپارچگی و هماهنگی در شما ایجاد خواهد شد و با فضاهای تفکیک شده با مضامین متفاوت روبرو نخواهید شد.
اصولی که در بالا به آنها اشاره شد مواردی کلی هستند که هرکدام شامل جزئیات و روش‌های گوناگون و گسترده ای می باشند. ابزارهای متفاوت و مختلفی وجود دارند که می توانند شما را در دستیابی به این اهداف یاری کنند اما هدف یکسان است و تغییر نخواهد کرد.
خلاقیت عنصری است که می‌تواند کلید راهگشا برای هدف های بزرگ باشد.

فروشگاه اینترنتی اطلس گالری مرجع خرید پرده از سال 1372 فعالیت خود را در زمینه پرده و کابینت و دکوراسیون داخلی، خرید آنلاین پرده و کاغذ دیواری با بهترین کیفیت و قیمت آغاز کرده است . امید داریم با عنایت خداوند و پیشنهادات شما هموطنان عزیز بتوانیم هرچه بهتر از گذشته خدمتگزار شما گرامیان باشم .

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟